Aloitin opinnot Espoon Omniassa syksyllä 2013. Saman lukuvuoden keväänä olin 10 viikkoa työssäoppimassa, ensin ateljee-ompelimo Idyllessä ja sitten Suomen kansallisoopperan puvustamossa.
Ateljee Idyllessä tein lähinnä takkien ja hameiden lyhennyksiä, ompelin piilovetoketjuja ja viimeistelin luomuksia. Aloitin tekemään iltapukua itselleni, mutta en saanut tarpeeksi sovitusapua, joten puvun valmistaminen oli haastavaa ja lopulta jäi kesken. Ehkä jonain päivänä saan sen tehtyä loppuun. Vain vetoketju ja takasauma puuttuvat. Materiaalina kirpputorilta löytämäni pitsikangas, sen alla vaaleanpunainen Venezia-vuorikangas ja beige viskoosivuori.
|
Tässä puku alkuvaiheessa |
|
Tässä hameosa on neulattu kiinni vyötärön muotokaitaleeseen
|
Kansallisoopperan puvustamossa tein näyttötyönä Figaron häät-oopperaan kuorolaiselle hameen ja essun. Hame oli silkkaa muotoilua rokokoo-krinoliinin ja nuken päälle. Työ oli mielenkiintoista ja sopivasti haastavaa. Hameen kangas oli paksua ja pölisevää pellavaa, jossa oli kukkapainatus. Sain tietyn määrän kangasta, joka leikattiin kolmeen yhtä pitkään palaan, halkaistiin yksi vielä kahtia keskitakasaumaksi ja ommeltiin sivuista yhdeksi pitkäksi pötköksi. Sen jälkeen aloin muotoilemaan sitä nukelle, jolla oli krinoliini ja alushame. Olen lopputulokseen tyytyväinen.
Essu tehtiin suorasta palasta, joka laskostettiin vyötäisiltä, ommeltiin vinonauha vyötärölle ja solmittiin sillä kiinni. Kangas oli aivan ihana! Materiaali oli luultavasti tekokuitua, mutta todella kaunis helmikirjailuineen.
Jäin oopperan puvustamoon työharjoitteluun koko kesäkuuksi ja tein yhteensä 3 krinoliinia ja koristelin Figaron häiden Susannan/kreivittären hääpuvun helmaa. Pukuja oli 3 ja kangasta monta metriä. Materiaalina silkkitafti. Rakastin tehdä krinoliineja! Todella mielenkiintoista hommaa.
|
Krinoliini |
|
Kalanruotonauhaa ja metallivannetta |
|
Hääpuvun koristelua |
|
Materiaalina silkkitafti |
|
Ja tässä lopputulos |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti